reklama

Nokia Lumia 920, náhrada za iPhone? 2. časť - Používanie

V predchádzajúcom blogu som sa venoval všeobecnejšiemu pohľadu na Lumiu a prvými dojmami. V tomto blogposte sa budem teda venovať svojim pocitom zo samotného používania. Musím priznať, nečakal som že si tak rýchlo zvyknem a bude pre mňa problém prejsť späť na iOS.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Po prihlásení sa do Live ID sa mi v priebehu pár sekúnd rozbehla základná funkcionalita telefónu. V mojom ponímaní sú to kontakty a súkromný e-mail. Pre pokoj na duši, potreboval som ešte pridať firemný exchange e-mail. Vďaka Apple som sa naučil uplatňovať prístup k mobilným zariadeniam v štýle "Zabudni na všetko a urob zo seba idiota" a tak som šiel na túto úlohu intuitívne. Podarilo sa. Nastavenia sa nachádzajú medzi ostatnými aplikáciami, čiže ak chcete do nich vojsť, musíte šuchnúť prstom do prava, zoscrollovať (alebo ťuknutím na písmeno vybrať S) a následne otvoriť Settings. Pre niekoho prechádzajúceho zo symbianu to môže byť celkom nepríjemne priamočiare. Tam bolo treba ísť na to úplne neprirodzene...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcel by som len dodať že aj keď je WP8 plne lokalizovaný, predsalen radšej používam angličtinu.

Pri používaní e-mailov je zaujímavé, že maily nie sú združené do jednej aplikácie. Miesto toho, sú vytvorené "odkazy" (neviem ako to správne pomenovať) pre každý účet separátne. Čiže, ak máte povedzme 5 mailboxov a každý budete chcieť mať na ploche, zaberú vám 5 okienok. Výhoda tohoto riešenia je pri notifikáciách. Vidíte v ktorom mailboxe máte nové správy. Nevýhody vidím v tom, že ak máte najmenšiu veľkosť ikon, nevidíte názov mailboxu, ale len logo protokolu. Zároveň niektorí ľudia majú radi všetko v jednom a chcú mať všetky maily v centrálnom hube. Pre tých ktorým oddelenie mailboxov nevyhovuje, je tu možnosť "Link Inboxes". V princípe to spraví centrálny bod pre linknuté e-maily pričom sa vás pri manipulácií s e-mailami vždy opýta, aký účet použiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kontakty, telefonovanie, správy

Toto je oproti iPhone ďaleko ale fakt ďaleko dopredu. Telefón si pamätá nielen volané hovory, ku histórií kontaktu si zaznamenáva aj odoslané a prijaté e-maily, smsky a IM. To je proste niečo, čo mi u iPhone chýba. Názorný obrázok nájdete tu. Keď som potreboval dohľadať komunikáciu, nemusel som sa prehrabovať v e-mailoch a smskách, ale stačilo mi otvoriť kontakt. To je proste sila. Ešte zahrnúť podporu WhatsApp a som šťastím bez seba.

Aplikácia "People" je centrálnym hubom pre Vaše kontakty. Je jedno či z Facebooku, Twittera alebo telefónu. Nájdete tam všetkých. Viete si tadiaľ prečítať aktuálne správy z Twittera a Facebooku. A samozrejme, managovať kontakty :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

WP dokáže vytvárať skupiny. Priamo v telefóne. Vytvoríte skupinu, pridáte ľudí a môžete im hromadne odosielať e-maily a smsky. Perfektné pre kolaboráciu. Ešte keby išlo nastaviť custom obrázok skupiny a bolo by to bezchybné.

Na začiatku mi vadila mierna nejednoznačnosť v kontaktoch. V zozname prijatých a volaných hovorov sa ku zavolaniu späť dostať dvoma spôsobmi. Prvý je kliknúť na logo telefóniku. V tejto chvíli voláte hneď. Ak však kliknete na riadok, otvorí sa vám najprv karta kontaktu kde kliknete na číslo, a až potom sa vytočí kontakt. Kým som prišiel na to, že sa dá volať späť jedným kliknutím, trvalo mi to asi dva dni...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka kvality hovoru, bol som spokojný. Tento telefón podporuje štandard HD Voice, čiže keď som telefonoval v 3G sieti Orange a zároveň volal na kompatibilné telefóny, kvalita prenášaného hlasu bola úplne perfektná. Hlasitosť slúchadla bola dostatočná a noise cancelation fungovalo bezchybne.

Vďaka spracovaniu slúchadla sa neobávam, že by mohlo nastať upchatie ochrannej vrstvy nad reproduktorom. Pri iPhone sa mi stalo, že som musel rozobrať celý telefón aby som sa k hliníkovej mriežke dostal a ihlou v nej na novo urobil diery. Pred tým som samozrejme vymenil reproduktor a absolútne som netušil, že niečo také ako totálne upchatie môže nastať. Nokia má túto ochranu látkovú, nie hliníkovú, a vyčistiť sa dala celkom pekne (stačil nástroj na otváranie SIM kariet.

Kamera, foťák

Po Nokiáckej marketingovej masáži som si len vravel "Heh, pri 1020 im verím že to môže fotiť dobre, ale čo chcú robiť s takým malým foťákom". Úprimne, nečakal som to, čo ten foťák dokáže. Samozrejme, nelezú z toho fotky ako z DSLR, ale na telefón to je viac než slušné. Vďaka vysokej svetelnosti a optickej stabilizácií nie len šošoviek, ale aj senzora, fotky a video viete zaznamenávať aj v celkom pokročilom šere. V kombinácií s duálnym LED bleskom sa mi podarilo robiť fotky a video aj v absolútnej tme. Samozrejme, LEDka nie je Xeonový blesk, ale veľmi sa tomu približuje.

Obrázok blogu

Táto fotka bola urobená v absolútnej tme. Jediné svetlo šlo z pódia a fotil som bez blesku. Blesk nebol použitý ani pri zaostrovaní. Na fotenie som použil aplikáciu Nokia Pro Cam kde bolo všetko nastavené na automatiku. Fotka nebola upravená, takže po stiahnutí si môžete pozrieť exif.

Fotené to bolo na predstavení MimShow celosvetovo známeho míma Mira Kasprzyka. Na týchto predstaveniach je najdôležitejšie zachytiť emóciu a prostredie, čiže použitie blesku nepripadá v úvahu. S Lumiou to nebol problém. Stačilo vyčkať na správnu chvíľku kedy bol Miro trochu statický a fotka bola na svete. Na danom predstavení som zároveň natočil aj video časti zvanej Navigátor, kedy si divák z obecenstva sadne a naviguje Mira čo má hrať. Väčšinou sa to celkom zvrhne ;)

Video bolo zaznamenávané v 1080p/30FPS. Telefón si na začiatku pri zaostrovaní snažil pomôcť ledkou. Táto fičúra sa nedá vypnúť takže Miro dostal tri flashe z druhého radu, čo aj následne aj okomentoval :) Nezabudnite si prepnúť kvalitu videa na najvyššiu.

Celkom som však nepochopil princíp ostrenia a menenia nastavení expozície počas nahrávania. Kamera si po stlačení tlačidla nahrávať ostrí sama pričom sa mi nepodarilo zistiť, o aký bod ostrí a zároveň podľa tohoto imaginárneho nezistiteľného bodu aj zosvetľuje scénu. Počas nahrávania systém tap to focus nefunguje, takže celý manažment ostrenia je na softvéri. Ako si všimnete na videu, nie vždy to zvláda a zrovnal sa až po chvíli mierneho vrtenia telefónom do strán. Je to prvá verzia ProCamu tak predpokladám, že príde balíček záplat a vylepšení (prosím prosím, 120 FPS na videu by bolo pekných. Hardvér na to máte...).

Displej...

... je veľký! Áno, je veľmi veľký! Je skoro väčší ako celý iPhone 4 :D Vďaka nemu som však nemusel zoomovať texty! Perfektne vykresľuje text a vďaka použitiu IPS panelu, aj farby. Nokia pridala menšiu špecialitku. Je to možnosť zmeniť farebný profil displeja. Pokiaľ sa vám zdá, že farby sú moc studené alebo teplé, v nastaveniach to viete zmeniť.

Osobne som viac fanúšik IPS ako AMOLED. Pozerať sa na taký presaturovaný Galaxy S3/4 mi spôsobuje stavy ako pri náhodom zhliadnutí My Little Pony. Bojím sa preto ísť do modelov Lumia 925 alebo 1020. Musím odchytiť niekoho, kto ich už má a pozrieť sa, či je to také zlé ako pri Samsungoch.

Vďaka použitiu Synaptics touch vrstvy, nie je problém ovládať telefón hoci čím aspoň trochu vodivým. Lyžičky, perá, spinky do vlasov, rukavice, všetko fungovalo. Bolo treba dať ovládaču aspoň dva dotyky aby zmenil profil citlivosti, ale fungovalo to. A vďaka Gorilla Glass sa nemusíte báť väčšieho poškodenia. To by ste sa museli veľmi snažiť, aby ste sklo poškrabali. Osobne by som sa viac bál o polykarbonátové telo...

S updatom na Amber pribudli dve perfektné vychytávky. Prvá sa volá Glance screen. Je to pseudo aktívny pohotovostný režim. Aktivuje sa vtedy, keď vyberete telefón z vrecka alebo zamávate rukou nad displejom. Ukáže vám aktuálny čas a status nabíjania baterky. Update má priniesť aj zobrazenie nových e-mailov a správ. Samozrejme, konštanté zapnutie proximity senzora, jemného podsvietenia a zobrazenia na displeji spotrebováva baterku. Primárne je táto funkcia určená pre AMOLEDy, keďže tam sa aktivujú len potrebné bunky a na IPS sa aktivuje aj displej aj podsvietenie. Ale čo už, daň za komfort.

Druhá vychytávka je "Double tap to wake". Dva krát ťuknete do displeja a telefón sa zobudí. Nemusíte stláčať sleep button na zapnutie. Samozrejme, aj táto funkcia spotrebováva energiu, keďže touch vrstva stále číha na váš double tap.

GPS atď... - Location services

Viac menej som bol so všetkým spokojný... Okrem Location services. Zaujímalo by ma, čo za banda idiotov (alebo Indov) programovala túto časť systému. Chcem sa checknúť na Foursquare, zistiť aktuálnu polohu v mapách alebo v čomkoľvek čo používa LS, je jedno či som vonku na Glonass/GPS/A-GPS/A-Glonass/ABC/ETC/XYZFC alebo vo vnútri budovy. Prvých 30 sekúnd mi to oznamuje, že som v Poľsku, ďalších 30 že som v Česku, potom sa presuniem niekam pánu bohu na záhumnia na Slovensko a tak po dvoch minútach sa možno dostanem do okresu Liptovský Mikuláš. Dovtedy ma to prestane baviť tak appku vypnem. Príde mi to, že som sa presunul do čias WM6 v mojom HTC TouchPro 2 kedy najväčšia pecka medzi GPS chipmi bol 90nm SIRF 3 ktorému first lock trval tak 5 min a nič ďalšie už neexistovalo. Kde to sme?? Keď nás už špehujete na úrovni wifi sietí, tak to kurňa používajte.

Pre porovnanie. Naraz vytiahnem iPhone a Lumiu, otvorím akúkoľvek App používajúcu LS a do 30 sekúnd mám lokalizáciu na 10 metrov aj bez GPS signálu. Pri WP8 si môžem vypiť kávu v tej kaviarni kde sa chcem checknúť kým ju vôbec nájdem.

Nádherný príklad bol, keď som sa chcel checknúť v dome kultúry v LM keď som bol na MimShow. Otvorím Foursquare. V hornej časti je mapa. Už vtedy sa tam diali zaujímavé veci keďže tú časť krajiny, ktorá sa tam zjavila, som nepoznal. Klikol som na Check In. Telefón niečo šrotil 10 sekúnd (boh vie čo, keďže som bol v pokrytí HSDPA) a potom vyhodil najbližšie venues. Ani jedna nebola aktuálna. Tak reku fajn a začal som DK hľadať ručne. Pri objavení výsledkov mi prišlo velice divné, že 150 metrov odo mňa sa nachádza "Dom Kultury Podgorze". Pár krát som stlačil tlačidlo "Use my location" a zas som dostal divoké výsledky, pričom sa mi menili vzdialenosti podľa aktuálnej nálady. Asi po 10 minútach snaženia sa dohľadať Dom kultúry, som to zabalil, vytiahol iPhone bez SIMky len so zapnutou WiFi a nechytiteľným GPS (bol som vo vnútri budovy) a do minúty som bol chechknutý.

Kompas však fungoval bez chyby a po dalšej eskapáde s lokalizáciou aktuálnej polohy, augmented reality fungovala bezchybne.

Aby som vylúčil chybný kus, poškodený modul alebo niečo iné, požičal som si kolegu HTC HD7. Starší OS, starší telefón, škaredý displej a hnusné telo. Ale LS vo WP7.8 fungujú rovnako idiotsky ako vo WP8. Takže nie, nie je to chyba Nokie. Jej HERE appky sú fakt na úrovni a mapové pokrytie je perfektné. Ešte dopracovať podporu multitaskingu pri sťahovaní máp a je to super.

Batéria

Predchádzajúci ľudia čo mali na zápožičke tento kus, sa o batériu asi moc nestarali. Prvý deň sa tvárila, že je nabitá, avšak po pol dni sa telefón vypol a dovi dopo. Po týždni regulérneho nabíjania a vybíjania (nabíjať keď má okolo 20% a nechať ju na nabíjačke aj pár hodín po dosiahnutí 100%) som pri konštantne zapnutom 3G, WiFi, BlueTooth, aktívnym touchpadom pre zapnutie, Glance a aktívnom používaní 7 hodín denne (tzn. akékoľvek zapnutie displeja) dosiahol stavu, keď ráno o 7 som telefón vytiahol z nabíjačky, vydržal celý deň a večer o pol noci ho dával nabíjať so zvyšným stavom ~20%. Celkom slušný výsledok.

Záver

Vymením svoj iPhone za Lumiu 920? Nie som si istý.

Ako telefón sa mi páči. Moju pôvodne preferovanú žltú by som však ani náhodou nebral. Šiel by som do červenej alebo šedej. Na bielej by bolo vidno každý jeden škrabanec v polykarbonáte a čierny je každý iný telefón.

Windows Phone 8 sa mi páči. Páči sa mi jeho jednoduchosť a prehľadnosť. Integrácia MS služieb a integrácia medzi inštalovanými aplikáciami.

Akútne ale fakt akútne mi tam chýba aplikácia Tatra Banky a Viamo. To sú appky ktoré používam denno denne. S ostatnými aplikáciami som ako tak ochotný sa rozlúčiť, ale tieto dve proste nie. Pokiaľ tieto dve appky nebudú naportované na WP, musel by som nosiť zo sebou dva zariadenia, čomu by som sa rád vyhol.

Aktuálne som zostal na bode, kedy špekulujem nad 920, 925 a dokonca 1020. Z cenového hľadiska je 920 na tom najlepšie. Viete ju kúpiť už za 260 € pričom rozdiel medzi 920 a 925 je len v tele a type displeja. Dokonca 925 prišla o bezdrôtové nabíjanie a treba na ňu nasadiť špeci kryt. 1020 ma však láka kôli fotoaparátu. Rozmýšľam však, ako často by som fotil a či to má zmysel.

Tieto dva týždne mi pomohli uzrejmiť si, že WP8 rozhodne JE použiteľná platforma schopná konkurovať najväčším hráčom na trhu. Treba však dokopať vývojárov aby písali appky aj pre WP8.

Čiže odpoveď na otázku - Je pre mňa Nokia Lumia 920 náhradou za iPhone?

URČITE ÁNO, avšak človek si musí byť vedomý chýbajúcich aplikácií.

PS: Vďaka priamemu vyskúšaniu Lumie a prečítaní týchto dvoch blogpostov, si jeden môj kamarát cez víkend objednal čiernu verziu Lumie 920 :) Dúfam, že vás bolo viac ;)

PS2: Ešte raz sa chcem poďakovať spoločnosti Nokia Slovensko za zápožičku telefónu.

Patrik Čevela

Patrik Čevela

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

23 ročný technologický nadšenec zaoberajúci sa všetkým, čo je založené na jednotkách a nulách. Pracujem ako system administrator a architekt vo vlastnej firme. Zoznam autorových rubrík:  RecenzieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu